/* */
eiffel tower, construction, paris

10+ controverse și curiozități despre Turnul Eiffel

Într-un articol anterior, vă povesteam că ne-am întors, de curând, de la Paris. 

De această dată,  am  călătorit separat. Soțul și echipa Habitat for Humanity, în Malawi, Africa, unde au construit două case pentru comunitatea de acolo, iar noi în orașul iubirii, pentru istorie.

Și s-a dovedit că am ales cea mai bună perioadă pentru a vizita obiectivele – sfârșitul lunii octombrie. 

La anumite scări de bloc, locatarii pot lăsa sau împrumuta cărți pentru lectură.
La anumite scări de bloc, locatarii pot lăsa sau împrumuta cărți pentru lectură.

Vara, la toate obiectivele turistice cozile sunt semnificativ mai lungi, astfel că am avut norocul de a economisi timp valoros.

În special la Turnul Eiffel, cel despre care mi-am propus să vă povestesc astăzi mai multe.

Este binecunoscut faptul acesta reprezintă simbolul Parisului și este vizitat, anual, de aproape 7 milioane de turiști

Valoarea de 450 miliarde de euro care i-a fost atribuită colosului din oțel, o depășește cu mult pe cea a Colosseumului aflat în Roma sau a celebrei Sagrada Familia, din Barcelona, conform Daily Mail.

1. Legende, istorie și controverse legate de Turnul Eiffel

În anul 1971, ziarul „Flamura Prahovei” publica un articol intitulat „Turnul Eiffel şi linia ferată Ploieşti-Predeal”.

În cadrul acestuia, se menționa că arhitectul Gustave Eiffel preluase tehnologia de construcție a turnului parizian de la marele inginer român Gheorghe Pănculescu

Tehnologia de îmbinare a plăcilor din oțel cu nituri, metoda de construcție a Turnului Eiffel nu i-a fost atribuită românului, deși i-a prezentat-o marelui Eiffel pe două căruțe.

Între anii 1878-1879, Gustave Eiffel ar fi preluat metoda de construcție în urma unei inspecții la calea ferată Ploiești-Predeal.

Cu toate acestea, Ziarul Flamura Prahovei menționează despre mulțumirile pe care Gustave Eiffel i le-ar fi adus inginerului român în cartea sa „Communications sur les travaux de la tour de 300 m”.

Se spune că niturile au fost turnate la Govăjdia, lângă Hunedoara, deoarece Franţa nu avea siderurgie în anii 1800.

Extracţiile de minereu de fier au început în anii 1820 în zona Teliuc, Ghelari, care au pus baza construcţiei turnului Eiffel, ce a fost finalizat şi inaugurat în 1889.

Turnul Eiffel, schita
Schița Turnului Eiffel

2. Turnul Eiffel a fost cândva galben

În Parisul modernist, chiar și Turnul Eiffel trebuie să țină pasul cu tendințele de stil.

La fiecare șapte ani, pictorii distribuie 60 de tone de vopsea pe turn, pentru a-i îmbunătăți aspectul. Turnul este pictat în trei nuanțe, ușor progresiv pe înălțime, pentru a mări silueta structurii, de pe pânza cerului parizian.

eiffel tower, paris, france

Istoria arată că, de-a lungul deceniilor, „Doamna de fier” și-a modificat înfățișarea prin aplicarea unui spectru de vopsea.

În anul deschiderii, 1889, culoarea aplicată era maro-roșiatic. 

Un deceniu mai târziu, este acoperit cu vopsea galbenă.

Ulterior, îmbrăcat în nuanțe de galben-maroniu și castaniu, toate acestea înainte de adoptarea prezentului „Eiffel Tower Brown”, special definit în 1968.

 

paris, eiffel tower, france

3. Expoziția Universală de la Paris lansa un proiect ce avea să se finalizeze în anul 1889.

Prin intermediul acesteia, se urmărea selectarea un proiect de arhitectură reprezentativ.

Dintre cele 107 proiecte prezentate în fața unei comisii, cel al inginerului – antreprenor – Gustave Eiffel, a fost cel selectat – Turnul Eiffel. Acesta prevedea un turn din metal înalt, în zona Champ-de-mars, în vecinătatea Grădinilor Trocadero, ce urma să servească drept poartă de intrare la expoziția mondială.

eiffel tower, arch, tourism

Gândit și realizat de către Gustave Eiffel, împreună cu Maurice Koechlin,  Emile Nouguier și arhitectul Stephen Sauvestre, Turnul Eiffel este inaugurat la împlinirea celor 100 de ani de la Căderea Bastiliei și lansarea Revoluției franceze, cu prilejul Expoziției Universale de la Paris. Designul final a solicitat mai mult de 18.000 de bucăți de fier forjat folosit în construcții, 2,5 milioane de nituri și câteva sute de muncitori, care au participat la construcția ce a durat doi ani.

eiffel tower, construction, paris

4. Timp de patru decenii, a fost cea mai înaltă structură din lume

Având 300 de metri, la inaugurare, Turnul Eiffel avea aproape dublul înălțimii celei mai înalte structuri din lume. Monumentul de la Washington avea doar 169 de metri, astfel că turnul ocupa poziția fruntașă până în anul 1930, când este finalizată Clădirea Chrysler (1046 de metri), din New York.

Deși Turnul Eiffel a eclipsat Clădirea Chrysler în înălțime, odată cu adăugarea unei antene în 1957, aceasta încă se afla în spatele unui alt zgârie-nori Gotham, Empire State Building.

Imagine din Turnul Eiffel
Imagine din Turnul Eiffel
5. Reclama Citroen pe Turnul Eiffel – Cel mai mare panou publicitar din lume

Între 1925 și 1936, odată cu lăsarea apusului se aprindeau și cele 250.000 de becuri colorate. Acestea fuseseră amplasate pe trei dintre lateralele turnului, cu scopul de a crea o magie asupra scrisorilor verticale de 100 de metri, ale companiei auto franceze Citroën. 

Reclama a luminat atât de puternic, încât a fost vizibilă de la aproape 32 de kilometri.

Charles Lindbergh a folosit-o ca un far atunci când a aterizat singur la Paris, în zborul său  trans-Atlantic, în 1927.

6. Gustave Eiffel a proiectat o parte a unui alt reper celebru

Înainte de proiectarea Turnului, odată cu decesul brusc din 1879 a designerului inițial al elementelor interioare ale Statuii Libertății, sculptorul francez Frederic-Auguste Bartholdi îl angajează pe Eiffel ca înlocuitor. Acesta era deja recunoscut ca inginer structural și proiectant de poduri feroviare.

Astfel că proiectează sistemul de sprijin – scheletul – pe care este aplicat stratul exterior de cupru al statuii.

 (Astăzi, un model la scară mică a Statuii Libertății stă pe o insulă din râul Sena, la umbra Turnului Eiffel.

7. Artiștii parizieni au făcut petiție împotriva structurii „monstruoase”

Așa cum menționam la începutul acestui articol, Turnul Eiffel nu a fost întotdeauna privit cu apreciere. 

Așa se face că 300 de artiști și intelectuali parizieni au semnat manifestul inclus în ziarul Le Temps, de Ziua Îndrăgostiților, din 1887: 

„Noi, scriitori, pictori, sculptori, arhitecți, pasionați de iubitorii frumuseții, până acum intacte, a Parisului, protestează cu toată puterea noastră, cu toată indignarea noastră, în numele gustului francez, nerecunoscut, în numele artei și istoriei franceze sub amenințare, împotriva construcției, chiar în inima capitalei noastre, a Turnului Eiffel inutil și monstruos. “

8. Radio a salvat Turnul Eiffel de la distrugere

Odată finalizat turnul, cu o contribuție de 80% din partea lui Eiffel, i se permite acestuia ca structura să rămână montată pentru 20 de ani, în vederea recuperării investiției.

După această perioadă, urma să treacă în patrimoniul guvernului parizian, cu planul de a fi demontat pentru fier vechi.

Încântat de rezultatul obținut și căutând o modalitate de a dovedi utilitatea strategică a structurii, într-o încercare de a o salva, Eiffel a ridicat o antenă deasupra turnului și a finanțat experimente cu telegrafie fără fir, începute în 1898.

Astăzi, peste 100 de antene de pe radioul turn sunt folosite în televiziune și radio. 

Utilitatea în trimiterea și primirea de mesaje wireless, mai ales pentru militarii francezi a determinat reînnoirea promisiunii făcute.

eiffel tower, national day, paris
Turnul Eiffel, Ziua Națională
9. Turnul Eiffel a contribuit la capturarea lui Mata Hari

În timpul Primului Război Mondial, armata franceză a folosit stația wireless a turnului pentru a intercepta mesajele inamice de la Berlin.

În 1914, francezii au organizat un contraatac, în timpul bătăliei de la Marne.

Toate acestea, odată cu aflarea, în secret, că armata germană își oprește avansul.

Trei ani mai târziu, stația de deasupra Turnului Eiffel intercepta un mesaj codificat.

Germania și Spania, ofereau detalii despre „Operativ H-21”.

Bazându-se parțial pe acest mesaj, francezii au arestat, condamnat și executat legendarul spion Mata Hari pentru spionaj în numele Germaniei.

Mata Hari, dansatoare și curtezană exotică olandeză, spion pentru Germania în timpul Primului Război Mondial și executată în Franța.
10. Turnul adăpostea un laborator științific

Eiffel a gravat numele celor 72 de oameni de știință din țară, în galeria primului nivel al turnului. 

În vârful structurii, a instalat un laborator, care a fost folosit de el și de oamenii de știință francezi pentru a studia astronomia, meteorologia, aerodinamica și fiziologia și a experimenta teste precum Pendulul lui Foucault.

În 1909 Eiffel a instalat un tun aerian aerodinamic la baza turnului care a efectuat mii de teste, inclusiv cele de pe avioanele Wright Brothers și automobilele Porsche.

11. Daredevil-urile au murit în încercarea unor fapte aeriene la turn

Folosind totul, de la parașute până la corzile bungee (bungee jumping), aventurierii de zeci de ani au folosit turnul pentru a pune în scenă cascadorii îndrăznețe.

Cu toate acestea, nu toți căutătorii de emoții au sfidat moartea.

În 1912, croitorul francez Franz Reichelt a încercat să zboare de la primul etaj al turnului, cu un costum de parașută improvizat, dar a decedat, căzând pe pământ de la 187 de metri.

Paisprezece ani mai târziu, aviatorul Leon Collot a fost ucis în încercarea de a-și lansa avionul sub portul turnului.

Acesta a fost proiectat în antena de la stația wireless, prăbușindu-se într-o mare mingie de foc.

Cu toate acestea, nu toți căutătorii de emoții au sfidat moartea. În 1912, croitorul francez Franz Reichelt a încercat să zboare de la primul etaj al turnului, cu un costum de parașută improvizat, dar a decedat, căzând pe pământ de la 187 de metri.

Paisprezece ani mai târziu, aviatorul Leon Collot a fost ucis în încercarea de a-și lansa avionul sub portul turnului. Acesta a fost proiectat în antena de la stația wireless, prăbușindu-se într-o mare mingie de foc.

eiffel tower, france, paris

12. Cu ajutorul Turnului Eiffel s-au putut demonstra efectele razelor cosmice

În 1911, fizicianul german Theodor Wulf a folosit un electrometru pentru a detecta niveluri mai mari de radiații în vârful său decât la baza sa, observând efectele a ceea ce se numesc acum raze cosmice. 

13. Turnul Eiffel, replicat în întreaga lume

Turnul Eiffel a inspirat, de asemenea, peste 30 de replici și structuri similare în diferite orașe din întreaga lume.

eiffel tower, france, sunset
14. Cea mai reprezentativă clădire din Paris, loc de muncă pentru sute de angajați

În prezent, aproximativ 500 de angajați sunt responsabili pentru buna desfășurare a activităților ce se desfășoară în turn. 

De la administrarea ascensoarelor, la securitate și direcționare a mulțimii de oameni nerăbdătoare să ajungă pe platformele plasate la înălțime. 

De asemenea, Turnul Eiffel are doua restaurante: Altitude 95 la primul nivel (la 95 m înalțime) și Jules Verne la etajul al doilea. Acesta din urmă, este o destinație gastronomică pentru cunoscători.

Acestea oferă vederi panoramice asupra orașului iubirii.

Ambele niveluri au magazine cu suveniruri sau Internet cafe-uri. 

În vârf, puteți vedea orașul și găsi tot felul de materiale care vă indică ce puteți observa împrejur.

Totuși, înălțimea este atat de mare, încât poate fi dificil să localizati anumite lucruri.

Prețuri:

Lift
Etaj 3: Adulți – 12 € ; 6.7 € pt copiii între 3-11 ani
Etaj 2: Adulți – 7.8 € ; 4.3 € pt copiii între 3-11 ani
Etaj 1: Adulți – 4.8 € ; 2.5 € pt copiii între 3-11 ani

Scări
Etajele 1 si 2: accesul este 4 € pt persoane peste 25 de ani și 3.10 € pentru cele sub 25 ani.

Toți copiii cu vârsta mai mică de trei ani au accesul gratuit.

Prețurile pot varia ușor în funcție de sezon.

Se acordă reduceri pentru grupuri mari și pentru peroanele cu dizabilități.

paris, gargoyle, france

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

error: Continutul este protejat !!